Jumaat, 14 September 2012

Fakta tentang kismis



Varieti:
Jenis Kismis bergantung kepada jenis anggur yang digunakan, dan dibuat dalam pelbagai saiz dan warna termasuk hijau, hitam, biru, ungu, dan kuning. Jenis berbiji termasuk sultan (juga dikenali sebagai Thompson berbiji di Amerika Syarikat) dan anggur Api. Kismis biasanya matahari kering, tetapi juga mungkin dicelup air, atau dehidrasi. "Kismis Golden" dibuat daripada sultana, dirawat dengan sulfur dioksida (SO2), dan nyalaan dikeringkan untuk memberikan mereka warna ciri mereka. Pelbagai tertentu anggur berbiji, Corinth Hitam, juga matahari kering untuk menghasilkan currants Zante, kismis kecil yang lebih gelap dalam warna dan mempunyai tart, rasa masam. Beberapa jenis kismis dihasilkan di Asia dan di Barat, hanya boleh didapati di kedai runcit khusus etnik.

Maklumat pemakanan:
Kismis terdiri daripada kira-kira 67% gula 72% mengikut berat, yang kebanyakan adalah fruktosa dan glukosa. Mereka juga mengandungi protein kira-kira 3% dan 3.5% serat. Kismis, seperti prun dan aprikot, adalah juga tinggi dalam antioksidan tertentu, tetapi mempunyai vitamin yang lebih rendah kandungan C daripada anggur segar. Kismis adalah rendah dalam natrium dan tidak mengandungi kolesterol. 
Data baru menunjukkan bahawa, kalangan individu dengan kenaikan sederhana dalam tekanan darah, penggunaan rutin kismis (tiga kali sehari) dengan ketara boleh merendahkan tekanan darah, terutama apabila dibandingkan dengan makan snek biasa yang lain, menurut kajian yang dibentangkan hari ini di American College of 61 Sesi Tahunan Kardiologi Saintifik.

Kemanisan:
Kismis manis disebabkan kepekatan tinggi gula (kira-kira 30 g fruktosa dan 28 g glukosa dalam 100 g kismis). Gula boleh menghablur dalam buah apabila disimpan selepas tempoh yang panjang, membuat kismis kering cekal, tetapi itu tidak menjejaskan kebolehgunaan mereka. Ini bijirin gula boleh dibubarkan oleh celur 
buah dalam air panas atau cecair lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan