Jumaat, 14 September 2012

Menggigil!!! ape puncanya?



Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat pagi....
Pagi tadi mase aku nak solat subuh, fuhh~ sejuk gile airnye macam air batu, aku pon ambilah wuduk cam biase, tapi time nak solat tibe2 aku menggigil plak, aduh!!! x penah2 camnie, so aku tunggulah beberapa ketika sehingga 'menggigilku' berhenti.... Lepas habis solat aku terus terpikir camnelah menggigil nie boleh terjadi, aku pon 'curious' la... Aku pon bukak la laptop aku 'search' pasal menggigil nie,

Menggigil (shuddering juga dipanggil) adalah fungsi badan sebagai tindak balas kepada hipotermia awal dalam haiwan berdarah panas (manusia pon salah satunye). Apabila teras suhu badan turun, refleks menggigil adalah dicetuskan untuk mengekalkan homeostasis. Kumpulan otot di sekitar organ-organ penting mula goncang dalam pergerakan kecil dalam usaha untuk mewujudkan kehangatan oleh expending tenaga. Menggigil juga boleh menjadi tindak balas kepada demam, sebagai orang mungkin merasa sejuk, walaupun suhu teras mereka sudah meningkat.
Terletak di hipotalamus posterior berhampiran dinding ventrikel ketiga adalah satu kawasan yang dipanggil pusat motor utama untuk menggigil. Kawasan ini biasanya direncat oleh isyarat dari pusat haba di kawasan anterior hypothalamic-preoptic tetapi teruja dengan isyarat sejuk dari kulit dan saraf tunjang. Oleh itu, pusat ini menjadi diaktifkan apabila suhu badan jatuh walaupun sebahagian kecil daripada ijazah di bawah paras suhu kritikal.
Peningkatan hasil aktiviti otot di dalam penjanaan haba sebagai hasil sampingan. Selalunya, apabila tujuan aktiviti otot untuk menghasilkan gerakan, haba dibazirkan tenaga. Dalam menggigil, haba adalah produk utama yang bertujuan dan digunakan untuk kehangatan.
Menggigil juga boleh muncul selepas pembedahan. Ini dikenali sebagai menggigil postanesthetic.
Bayi yang baru lahir, bayi, dan anak-anak muda mengalami lebih (bersih) kehilangan haba daripada orang dewasa kerana mereka tidak boleh menggigil untuk mengekalkan haba badan. Mereka bergantung kepada thermogenesis bukan menggigil. Kanak-kanak mempunyai jumlah meningkat Brown Lemak (meningkat bekalan vaskular, dan kepadatan mitokondria tinggi), dan apabila sejuk tertekan, akan mempunyai penggunaan oksigen yang lebih besar dan akan melepaskan norepinephrine. Norepinephrine akan bertindak balas dengan lipases lemak coklat untuk memecahkan lemak kepada trigliserida. Trigliserida kemudian dimetabolismekan kepada gliserol dan asid lemak bukan esterified. Ini adalah kemudian terus dihina dalam proses penjanaan haba yang diperlukan untuk membentuk CO2 dan air. Kimia, kecerunan proton mitokondria menghasilkan daya elektromotif proton yang biasanya digunakan untuk mensintesis ATP adalah sebaliknya dipintas untuk terus menghasilkan haba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan