Selasa, 25 September 2012

Hayman ada memori luar biasa

Assalamualaikum dan selamat pagi (^_^)V

HAYMAN sedari kelebihan ketika berusia 14 tahun.

Seorang pemuda berusia 20tahun bernama Hyman memiliki kemampuan mengingati dengan tepat apa saja sepanjang tempoh sedekad lalu. Menghidap hyperthymesia, Hayman boleh menceritakan apa yang dilakukannya, dipakai, dimakan serta berita serta setiap sesuatu yang dialaminya tanpa masalah walaupun ia berlaku lama dulu. Ketika orang normal hanya mampu mengingati tidak lebih daripada 11 peristiwa dalam setiap tahun, Hayman pula sebaliknya.

Menurut statistik hanya 20 orang shaja menghidap penyakit Hyperthymesia di dunia...
baca artikel penuh di sini... sumber berita HmetroOnline

sedikit info mengenai penyakit hyperthymesia

Hyperthymesia, juga dikenali sebagai piking atau sindrom hyperthymestic adalah suatu keadaan di mana seseorang individu memiliki memori autobiografi unggul, bermakna dia boleh ingat majoriti pengalaman peribadi dan peristiwa dalam hidupnya. Istilah "hyperthymesia" berasal dari perkataan Greek "thymesis, mengingat" makna "," dan "hyper," bermaksud "berlebihan."
Seperti yang pertama yang diterangkan dalam artikel 2006 Neurocase oleh Elizabeth Parker, Larry Cahill, Dr Paul Tejera, dan James McGaugh, dua orang menentukan ciri-ciri hyperthymesia "1) orang yang membelanjakan satu jumlah yang luar biasa besar pemikiran masa tentang masa lampau peribadi beliau , dan 2) orang yang mempunyai kapasiti luar biasa untuk menarik balik peristiwa tertentu dari masa lalu beliau peribadi ". 

sumber:wikipedia

P/S:Kita nak ingat apa yang terjadi semalam pon belum tentu boleh inikan pula nak ingat yang sepuluh tahun lepas... :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan